Az amerikai bíróság elutasította a luxusszállodák elleni árkartell-vádat
Az Egyesült Államokban újabb fordulatot vett a szállodaipart érintő egyik legnagyobb figyelemmel kísért per. A washingtoni szövetségi bíróság elutasította a CoStar Group és több nagy szállodalánc ellen benyújtott keresetet. A felperesek azt állították, hogy a Hilton, a Hyatt és a Marriott árkartell révén összejátszva mesterségesen magasan tartották a szobaárakat.
Árkartell: közös adatmegosztás az árak manipulálására
A felperes fogyasztók azzal érveltek, hogy a szállodák a CoStar leányvállalata, a Smith Travel Research (STR) adatszolgáltatásán keresztül illegálisan osztottak meg egymással szobaárakat, kihasználtsági adatokat és jövőbeli terveket. A kereset szerint ez lehetővé tette számukra, hogy olyan városokban, mint New York, San Francisco, Washington vagy Austin, mesterségesen magas szinten tartsák a szállásdíjakat.
A bíróság azonban úgy ítélte meg, hogy a felperesek nem tudtak elegendő bizonyítékot bemutatni. Robert Lasnik bíró rámutatott: hiányzik a „kulcsfontosságú láncszem”, mivel nem bizonyítható, hogy az STR-jelentések közvetlenül tartalmazták volna a szállodák tényleges áraira vonatkozó adatokat, vagy hogy azokat ilyen módon használták volna fel.
A szállodák és a CoStar védekezése
A CoStar Group jogi képviselője, Gene Boxer üdvözölte a döntést. „Ez a kereset sosem állt meg a lábán, és az elutasítás elkerülhetetlen volt” – fogalmazott. A szállodaláncok következetesen tagadták a vádakat. Hangsúlyozták, hogy az STR riportok csupán történelmi adatokra és teljesítménymutatókra épülnek, nem pedig valós idejű ármegosztásra.
A Hilton, a Hyatt és a Marriott egyelőre nem reagáltak a sajtó megkereséseire, ahogy a felperesek ügyvédei sem kommentálták a fejleményeket. A keresetet ugyan elutasították, de a felpereseknek lehetőségük van módosított beadványt benyújtani, és újra megpróbálkozni az érveléssel.
Szélesebb iparági kontextus
Az ügy nem egyedülálló: idén augusztusban egy másik, Las Vegas-i szállodákat érintő árkartell-pert is elutasítottak a fellebbviteli bíróságon. Ez arra utal, hogy az amerikai igazságszolgáltatás egyelőre nem látja kellően bizonyítottnak a szállodaipar elleni összehangolt ármeghatározás vádját.
Az iparági szakértők szerint az eset ugyanakkor ráirányítja a figyelmet arra, hogy a szállodák hogyan használják fel az adat- és elemzőcégek – mint az STR – által készített riportokat. Míg ezek a jelentések hivatalosan a piaci átláthatóságot és a teljesítmény összehasonlíthatóságát szolgálják, a fogyasztóvédelmi szervezetek attól tartanak, hogy közvetve torzíthatják a versenyt.
Magyar és európai tanulságok
Bár a mostani per amerikai szállodákat érintett, a kérdés Európában és Magyarországon is aktuális. A hazai szállodaiparban is elterjedten használják az STR piaci riportjait, amelyek segítik a szállodákat abban, hogy nyomon kövessék versenytársaik teljesítményét. Fontos azonban kiemelni, hogy az Európai Unió versenyjogi szabályozása szigorúan tilt minden olyan együttműködést, amely árkartellhez vezethet. Ezért a magyar hoteleknek is körültekintően kell alkalmazniuk az iparági benchmarkokat. A cél a piac átláthatósága és az egészséges verseny támogatása, nem pedig az árak összehangolása.
Mit jelent ez a szállodaipar számára?
A bírósági döntés megnyugvást hozhat a szállodáknak, hiszen csökkenti az árkartell-vádak miatti jogi kockázatot. Ugyanakkor a közvélemény bizalmának megőrzése érdekében a láncoknak továbbra is bizonyítaniuk kell, hogy árképzésük független és piaci alapú. A kereslet és kínálat dinamikája, valamint a transzparens kommunikáció kulcsszerepet játszik abban, hogy az utazók ne érezzék magukat hátrányos helyzetben.
Forrás: https://www.reuters.com/


Pingback: Ingyen reggeli? Új kihívással néznek szembe a szállodák - HotelNews