InterjúÚj hotelek

“Légy vállalkozó, Légy hiteles, Légy bátor”

Interjú François Leclerc-rel, a JO&JOE márka operatív igazgatójával

François Leclerc igazi energiabomba – vele beszélgetni olyan, mintha az ember egy lendületes hullámot kapna el. A JO&JOE márka operatív igazgatójaként gyorsan, szenvedéllyel és mindig csillogó szemmel mesél. Karrierútja – a Disneynél, a kiskereskedelemben, a vállalkozói világban, majd a vendéglátásban – tökéletesen tükrözi azt a nyughatatlan kreativitást, ami az Accor egyik legmerészebb lifestyle márkáját jellemzi.

A retailtől a vendéglátásig – újrakezdések sorozata

„Én alapvetően kiskereskedelemmel kezdtem” – meséli François mosolyogva. „A The Walt Disney Companynél tanultam meg, hogy a történetmesélés és a részletekre való odafigyelés még a legegyszerűbb élményt is felejthetetlenné teheti. A Disney megtanít arra, hogy semmi sem véletlen – minden szín, hang és mosoly számít.”

Évekkel később saját életmódmárkát indított I Was In néven, amely az utazás és a hovatartozás érzését ünnepelte. „Az ötlet érzelemből született” – mondja. „Amikor azt mondod: I was in Paris (Párizsban jártam) vagy I was in Rio (Rióban voltam), az nemcsak egy hely, hanem egy emlék, egy érzés. Ezt a kapcsolódást akartam átvinni a vendéglátásba.”

Amikor csatlakozott az Accorhoz, új fejezet kezdődött. „Az Accor lehetőséget adott arra, hogy a vállalkozói szemléletemet egy nemzetközi vállalatban kamatoztassam. Meglepő módon a cég kultúrája sokban emlékeztetett a Disneyre – kreatív, érzelmes és vendégközpontú.”

A JO&JOE születése

A JO&JOE 2016-ban született az Accor fiatal tehetségekből álló innovációs csapatában. A cél az volt, hogy újragondolják, milyen is lehet a jövő szállodája.

„Olyan helyet akartunk létrehozni, ami valahol a bár, az étterem, a hotel és a hostel között van – de mégis otthonos” – mondja François. „Egy élő, nyitott közösségi teret, ahol az emberek találkoznak, együtt esznek, beszélgetnek, zenét hallgatnak és élményeket osztanak meg.” – mondja, miközben kipillant az asztalunk mellett álló, szabadon pengethető gitárra.

A márkanév is ezt a kettősséget fejezi ki: a „JO” a társasági, energikus utazót, a „JOE” pedig a nyugodtabb, lazább karaktert jelképezi. „A hangulatodtól függően lehetsz JO vagy JOE” – nevet François. „Vendégeink szabadon váltanak: egyik héten privát szobát, máskor közös hálót foglalnak. Ez a rugalmasság a lényeg.”

Jo and Joe Budapest Lobby Bar

Több mint szálloda – egy közösségi tér

A JO&JOE helyszínek középpontjában mindig a bár áll. „Mi nem csak hotel vagyunk – mi egy bár, egy étterem, egy színpad vagyunk” – fogalmaz François. „Bevételünk fele helyiekből jön, nem utazókból. Ez mutatja, hogy valódi élet zajlik a falak között.”

A helyi művészek festik a falakat, open mic esték és közösségi programok színesítik a napokat. „Nem akarunk múzeum lenni. Azt szeretnénk, ha az emberek megélnék a helyet, kapcsolódnának egymáshoz. Minden JO&JOE más, de mindegyikben ott van ugyanaz a szellem: kreativitás, befogadás és játékosság.”

Az üzleti oldal

A tulajdonosok számára a JO&JOE egy különleges modell: ötvözi az economy hotelek működési hatékonyságát a közösségi terek bevételi potenciáljával.

„Egy JO&JOE felépítése nagyjából annyiba kerül, mint egy ibis szállodáé” – mondja François. „Az F&B nemcsak extra bevétel, hanem energiaforrás: életet visz a házba, vonzza a helyieket, és növeli a szobafoglaltságot. Egy pörgő bár = tele ház.”

Franciaországban például egyes házak évi 6 millió eurós forgalmat érnek el, ennek harmada étteremből és eseményekből jön. „Ma az emberek nem szobát vásárolnak – hanem élményt. Ezért minden JO&JOE egyfajta színpad is.”

Mit jelent a lifestyle?

„Autentikusságot” – válaszolja azonnal François. „A lifestyle nem egy trend, hanem hozzáállás. Nem elég egy menő zene vagy egy szlogen. A vendégek érzik, ha valami őszinte. A lényeg az, hogy valódi emberek, valódi élmények és valódi kapcsolódás legyen.”

Szereti, hogy csapatát bátorítják a kísérletezésre. „A vezérigazgatónk, Sébastien Bazin mindig azt mondja: kis márkák vagytok, legyetek bátrak, agilisak, próbálkozzatok. Ennél jobb üzenetet nem is kaphatnánk.”

Jo and Joe Budapest Rooftop bar

A vendéglátás mint színház

François szerint a vendéglátás nap mint nap új előadás: „Minden reggel újra felgördül a függöny. A tegnapi teljesítmény már nem számít. Újat kell adni, varázslatot kell teremteni – ez benne a gyönyörű.”

Egy emlékezetes pillanat

Mosolyogva idézi fel, amikor fia születésnapját ünnepelték a Disneyland Hotelben – közel húsz éve. „Minden Disney-karakter aláírta a kisfüzetét, még Buzz Lightyear is, franciául. Azóta a fiam Buz LECLERC-nek hívja magát – a szóvicc miatt! Akkor értettem meg igazán, mit jelent a vendéglátás: különlegesnek éreztetni valakit. Ezt a pillanatot próbáljuk nap mint nap megismételni a JO&JOE-ban.”

Üzenet a fiataloknak

„Legyetek bátrak, pozitívak és vállalkozó szelleműek!” – tanácsolja François. „Ne várjátok, hogy más innováljon. A legjobb ötletek sokszor gyakornokoktól jönnek. Próbáljatok, hibázzatok, tanuljatok és haladjatok tovább.”

A vendéglátást színházhoz hasonlítja: „Minden nap új közönség, új történet. Ami tegnap működött, ma már nem biztos. Ehhez kíváncsiság, rugalmasság és emberség kell.”

A JO&JOE jövője

A márka ma már tizenkét egységgel működik világszerte, de gyorsan növekszik. Új házak nyílnak Franciaországban, Új-Zélandon és Kínában. Készül egy új formátum is, a JO&JOE Evolves, amelyet japán kapszulaszállodák inspiráltak.

„Dolgozunk olyan változatokon is, ahol mini konyhák lesznek a szobákban, hogy hosszabb távra érkező vendégeknek – például diákoknak vagy családoknak – is megfeleljünk” – meséli François.

Hiteles. Törődő. Ambiciózus.

Amikor megkérdezzük, hogyan jellemezné a márkát három szóban, gondolkodás nélkül válaszol: „Hiteles, törődő, ambiciózus.” Majd nevetve hozzáteszi: „És talán egy kicsit őrült is – de ettől valódi. Nemcsak hoteleket nyitunk, hanem olyan helyeket, ahol az emberek jól érzik magukat, nevetnek és kapcsolódnak egymáshoz. Ez a vendéglátás számomra.”

English version of the interview

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük